inni

I barnehagene evaluerer vi jevnlig arbeidet vårt. Her kan du lese hvordan Soria Moria barnehage på Hisøy, arbeider med temaet «Kunst i natur».

Av Henriette Sveum Nilsen, pedagogisk leder Soria Moria barnehage Hisøy – en del av Læringsverkstedet

I denne evalueringen skal jeg ta for meg hvordan vi i Soria Moria barnehage på Hisøy arbeider med temaet «kunst i natur». Hvordan gir vi barna mulighet til å uttrykke seg estetisk gjennom naturen? I satsningsområde 7.2 i Soria Moria barnehagers virksomhetsplan står det at vi alltid har hatt fokus på naturen og livet utendørs. «Rammeplanen sier at «gjennom rike erfaringer med kunst, kultur og estetikk vil barn få et mangfold av muligheter for sansing, opplevelse, eksperimentering, skapende virksomhet, tenking og kommunikasjon». (RP 2011:42). Det blir da naturlig at vi bruker sansene våre når vi er ute. Dette resulterer i skapende virksomhet med naturmaterialer vi finner i naturen. Dette kan være uttrykk som forsvinner med vær og vind, eller det kan være mer faste installasjoner. Vi dokumenterer mye med foto». (Virksomhetsplanen 2013-2018:25)

Erfaringer med kunst i naturen gir barna et mangfold av muligheter til ulike sanseinntrykk. Vi i Soria Moria er mye ute i naturen, vi oppdager nærmiljøet, med både skog og sjø som nærmeste nabo. Naturen innbyder til undring, lek og læring. Vi sorterer og systematiserer naturmateriale som vi finner i omgivelsene våre. Vi forsker på geometriske former og oppdager ulike estetiske uttrykk i naturen rundt oss. Vi oppdager omgivelsene våre sammen. Med utgangspunkt i barns nysgjerrighet undrer vi oss sammen. Vi eksperimenterer, finner ut av, tenker og lærer oss ting på vår vei. Vi beveger oss inn i matematikkens-, etikkens- og fantasiens verdener.

I Soria Moria på Hisøy går vi på «oppdagelsestur». Vi vandrer som Askeladden og oppdager veien vår imens vi går. «Jeg fant, jeg fant…» Det er ikke selve destinasjonen som er målet, men veien dit som skaper hele opplevelsen. Vi stopper opp for å ta med oss skatter vi finner underveis, vi lytter til lydene som er rundt oss, og bruker tid for å oppdage alt som skjer. Den veien vi velger å gå, er aldri den samme som forrige gang vi gikk der. En kjempestor stubbe kan være hjemmet til mange små nisser. Jeg fant en liten hule, hvem er det som sover her da tro? Vi leker oss inn i vår egen verden, hvor bare fantasien setter grenser.

Ut på tur i alle årstider. Med høstens vakre fargespill er det høysesong for estetiske inntrykk. Høstløvet preger nesten hele fargeskalaen. Vi sorterer og lager mønster på bakken med bladene. Vi preger de magiske lyktene våre med vakre høstblader, og gjør oss klare til lyktefesten. Om høsten finnes det mange skatter. Vi plukker markjordbær, blåbær, skogsbær og bringebær som vi trer på strå. Små barnehender blir dekket i blå og lilla farger. I trærne bugner det av nøtter og frø som vi plukker. Hvor mange fant vi? Hva gjemmer seg inne i eikenøtten? Kan vi fylle hele bøtta tro?

Den første løvetannen er et sikkert vårtegn. Vi er de første som oppdager det. Vi plukker markblomster og lager vakre buketter som vi tar med oss tilbake til barnehagen. «17. mai med sol og sommer, her er det Soria Moria som kommer». Vi lager instrumenter av naturmateriell. Skjell fra sjøen som klirrer mot hverandre lager musikk. I sanden på favorittøya vår Merdø kan vi skape vakker kunst. Vi bruker hendene våre for å tegne ulike former, og fyller formene med skjell, sjøgress og glatte elementer som er slipt av vind og vær. Du vil ikke tro hvilke spennende ting sjøen tar med seg inn!

Sommeren er her. Vi lager kranser av løvetann som vi kler oss med, og danser oss inn i sommervarmen.

Om vinteren finnes det mange muligheter. Vi lager lykter av små snøballer, og skaper vinterstemning når vi tenner lys i lykten. Vi lager snømannen «Olaf» med gulrotnese, lue og skjerf. Han hilser på oss når vi kommer til barnehagen om morgenen. Småtrolla har sammen laget en snøhest som vi kan ri avgårde på, inn i vår egen eventyrlige verden. Hesten må selvfølgelig ha hår og hale, av pinner og granbar. Tiden er inne for at vann fryser til is. Vi eksperimenterer med geometriske former i is. Vi bruker naturmateriale og maling for å se hva som skjer.

Kunst i natur kan være en planlagt aktivitet. Vi bruker det i enkeltaktiviteter og i prosjektarbeid. Det kan være inspirert av store kunstnere, som vi får inspirasjonen vår fra. Troll og vetter var med på et prosjekt i 2016 hvor vi brukte kunstneren «Ants Lepson» som vår inspirasjon til arbeid med kunst i natur. Vettene besøkte et galleri i Arendal hvor vi fikk se noen av bildene til kunstneren utstilt, og vi fikk med oss en bok som handlet om historien til kunstneren. I barnehagen hadde vi flere samlinger med boka om Lepson, og vi snakket om hva vi kunne arbeide videre med i vårt prosjekt. Troll-barna dro ut på tur for å få møte kunstneren, og høre på hva Lepson selv fortalte om sitt liv og sin kunst. Videre dro vi på mange båtturer til øya Merdø for å sanke inn ulikt materiell vi ønsket å bruke. Resultatet av prosjektet ble et stort bilde på lerret. Et skip, formet i drivved. Hav, dekket av blåskjell. En sandstrand, med ekte sand fra Merdø.

Årlig har vi en kunstutstilling i byen, «Soria Moria dagene», hvor vi presenterer barnas uttrykk. Det kan være fra store prosjekter, små aktiviteter eller andre øyeblikk vi fanger opp underveis i løpet av året som er gått.

Tiltrekningskraften er stor når den voksne setter seg ned å begynner å skape noe i naturen. Barna blir fort interesserte og engasjerte, og vil være med på å sette sitt preg. Vi samarbeider og undrer oss over hvordan vi skal fortsette. På vettegruppen ser vi ofte at barna spontant setter seg ned å skaper kunst på egenhånd. Begynner å sortere naturmateriale, og finner ro i å skape sine egne mønstre og regler. Kunst vi lager i naturen resulterer ofte til videre bruk i lek. En liten bondegård dukker opp fra stubben, med både små hus, nøye planlagte gjerder og dyr. Kanskje lager vi et hus som insekter og småkryp kan trives i? En haug med planker, stokker og pinner inspirerer til videre arbeid. Vi bygger kryp-inn og hytter som vi kan gjemme oss og leke i. En hule under en stor stein eller i et fjell kan faktisk være der trollene bor. Et annet fjell kan være Kaptein Sabeltanns fantastiske skute. Vi reiser ut på tokt…

Det er viktig å dokumentere kunsten vi lager i naturen, for med vind og vær tar det ikke lang tid før det forsvinner igjen. Barna tar også egne bilder, slik at de kan være med på hele prosessen. Spennende å se hvordan bildet ser ut på den store skjermen.

I virksomhetsplanen vår står det at «i langsomt nærvær med barn (og voksne) kan vi bevare det gode fra og i barndommen. Lekende, aktive voksne som tør å ta barnets perspektiv og delta i barnets lek, er avgjørende for barns utvikling og læring» (Virksomhetsplanen 2013-2018:19). Som beskrevet tidligere oppdager de voksne verden sammen med barna. Vi er tilstedeværende som støttespillere og lekekamerater, og viderefører og supplerer til barns oppdagelser og lek. Soria Moria er en eventyrlig reise, hvor både barn og voksne reiser sammen, på den samme veien, i den samme retningen. Mulighetene er mange når det gjelder å uttrykke seg estetisk gjennom naturen. En stor del av dette omhandler engasjerte, lekne og naturglade voksne, som møter barna på deres uttrykk. I både planlegging og gjennomføring legger Soria Moria barnehage på Hisøy godt til rette for gode opplevelser og sanseinntrykk i naturen. Grunnlaget kommer fra en sterk visjon om en eventyrlig reise gjennom hverdagen. Vi hyller fantasien og bringer eventyret inn i hverdagen.

KILDER

Kunnskapsdepartementet. 2011. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Fagbokforlaget.

Utdanningsdirektoratet. 2015. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/barnehagens-innhold/rammeplan-for-barnehagens-innhold-og-oppgaver/

Soria Moria barnehagers virksomhetsplan. 2013-2018.